Wednesday 16 March 2016

Swe scrapbook - teknik: återvinning

Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen; innan jag sopsorterar så scrapsorterar jag! Det finns så himla mycket läckert att använda, speciellt när man gör kort och inte behöver oroa sig över om materialet är arkivbeständigt eller inte. Det känns bra att återvinna saker, tycker jag. Och sedan är det ju det där med att det är en kostsam hobby också. Om man för en gångs skull hittar något som är gratis, så ANVÄND DET! ;-)

De här alsterna visar jag upp som inspiration på Swe scrapbook. Jag har använt mig av gamla papperskuvert, gamla godispapper, kakförpackningar och överblivet material från andra projekt.




Min syster fyllde år förra veckan och jag behövde ett snabbt kort som passade den urläckra begonian (metallicröd och sammetssvart!) och krukan jag köpt. På 10 minuter hade jag klippt ned en större kortbas jag hittat på rea (Wow! Nu blev det helt plötsligt 50 kortbaser för 25 spänn!), stämplat, embossat, monterat på ett metallicrött godispapper, häftat fast det och klistrat dit lite paljetter och lite färdigstansade grejer jag hade. Tyvärr så var inte embossingpulvret lika rött som det verkade vara oembossat. Hittade på en rödglittrande gel pen som jag duttade i lite med i stället. Och tyvärr så föreställde stämpeln en saint paulia, men det tror jag ingen annan än jag märkte! ;-)




 
Jag tycker kraftpapper är så himla snyggt och tänker varje gång jag öppnar ett återvinningskuvert att det är ju synd att slänga sådant här snyggt papper. Här har jag lyckats samla på mig tre olika färger på återvinningskuverten och sedan är själva kortbasen i ytterligare en färg. Det blev läckert, tycker jag. Jag ville använda själva fönstret i kuvertet till något så det fick bli ett enklare shaker card. Hjärtana är utstansade från lite papper från ett annat projekt. Likaså hade jag motivet färdigmålat från ett tidigare projekt.





Det här är överblivna rester från ett ytterligare ett annat projekt. I en lektion med Carla Sonheim i Life Book 2014 skulle man använda papperskräp och en penna för att få ihop olika figurer. Jag tycker det blir hur charmigt som helst! Ett ypperligt sätt att använda pappersrester man stansat ut från. Kakservetten är ny, men wellpappersbiten är från en kakförpackning.

No comments:

Post a Comment

Write something! I'd love to hear from you!